Ik zie ze nog te vaak. Websites van coaches en consultants met massa’s aanbodpagina’s. Waarop dan ook nog ellenlange teksten staan. Een kat vindt er haar jongen niet in terug. Laat staan de bezoeker… Die dus afhaakt.
Kampt jouw website met overgewicht? Tijd om er wat kilootjes af te doen. Maar hoe? Dat je best kort en krachtig schrijft, weet je intussen. Maar alles wat je doet, moet toch op je site?
Nee. Integendeel:
1. Doelgroep Zalleen wie je online zoekt
Frans is interim manager bij grote bedrijven en KMO’s. De eerste bellen hun interimbureau als ze zijn talent nodig hebben. Een website? Daar kijken ze niet naar. Frans werkte 2 jaar zonder site en zette toen zijn aanbod voor grote bedrijven online. Extra leads na 3 jaar? Geen.
Nu focust Frans’ website enkel op KMO’s. Die zoeken hun interim manager wel online. Na één jaar bracht zijn site al meerdere leads en klanten op.
TIP | Zet je doelgroepen even op papier. Welke gaan niet (online) op zoek naar jou? Spreek ze niet langer aan op je website. Focus op je andere doelgroepen.
2. Aanbod Zenkel voor nieuwe klanten
Schakel je me in voor een strategische website? Dan bezorg ik je altijd een offerte voor snelle, veilige hosting. Omdat die bijdraagt tot het succes van je website. Vind je daarover één woord terug op deze site? Neen. Waarom?
- Omdat ik enkel hosting aanbied aan klanten waarvoor ik de site bouw.
- Omdat klanten me niet kiezen omwille van die hosting. Dat is dus geen USP!
Vergelijk je website met een etalage. Veel collega’s zetten hun hele winkel in die etalage. En zijn dan verwonderd dat bezoekers weglopen.
TIP | Lijst je aanbod eens op. Waarvoor tekenen nieuwe klanten? En wat doe je enkel voor bestaande klanten? Schrap dat laatste van je site, tenzij het jou uniek maakt.
3.Tekst Zmik op een verkoopgesprek
Kopen bezoekers je diensten of producten online? Neen? Dan stuur je wellicht aan op een verkennend gesprek. Een gesprek waarin je goed luistert naar de uitdagingen van je lead. Om hem/haar dan te overtuigen met een verhaal op maat.
Vertel daarom niet alles op je website. Een voorbeeld: je aanpak is online vaak bijzaak. Je bezoeker kijkt eerst naar je resultaten. Wek daarmee interesse en vertrouwen en stuur zo aan op een gesprek. Daarin bewijs je dat je aanpak de lead vooruithelpt. Zoveel krachtiger!
TIP | Vraag klanten wat hen overtuigde om jou te contacteren. En wat ze verwachtten in het eerste gesprek. Zo zet je je aanbodpagina’s op dieet én versterk je je verkoopgesprek!