Tijdrovend. Levert niets op. Teveel ruis. Veel coaches, consultants en trainers hebben het gehad met sociale media. Ze investeerden veel tijd in Twitter of Facebook en gaven ontmoedigd op. Of ze begonnen niet eens, want “voor mijn bedrijf werkt dat toch niet”.
Jammer. Want sociale media werken wél. Ook voor jouw bedrijf. Als je ze slim inzet, tenminste. Zo haal je ROI uit social media:
1. Focus. Focus. Focus.
Ik blijf erop hameren: zonder focus ben je verloren. Geen duidelijke doelgroep? Dan spreek je niemand aan. Geen glashelder aanbod? Dan verdwijn je in de massa. Kiezen is dus niet verliezen. Kiezen is winnen.
Focus werkt ook in sociale media. Weet je wie je doelgroep is? Dan weet je waar je ze kan vinden. Focus enkel op die platformen en win meteen een pak tijd. Social media ROI, stap 1!
![social media ROI](https://www.stefaanoyen.be/wp-content/uploads/2014/07/social-media-ROI.png)
2. Begin bij het begin: je website
Spendeer je al je tijd op sociale media en vergeet je je website? Dan zit je op een tijdbom. Investeer je enkel in je site? Dan ziet die er vast top uit. En blijft het er rustig. Héél rustig…
Prioriteit één is je website. Die is van jou. Sociale media zijn je voorposten. Ook belangrijk, want zij brengen je bezoekers. Maar die moet je website wel converteren naar leads en klanten.
Wil je je social media ROI verhogen? Begin dan op je website. Met een boeiende blog, bijvoorbeeld. Wervende aanbodpagina’s. En een contactformulier dat werkt.
3. Stuur je bezoekers niet weg
Op zowat elke website lachen ze me toe. De Facebook en Twitter streams. Ze maken je website interactief, dat wel. Maar als ik erop klik, zit ik op Facebook of Twitter. En daar zie ik een update van je concurrent. Of van mijn nichtje. En weg ben ik.
Stuur zuurverdiende bezoekers niet zomaar terug naar sociale media. Mik op conversie met je nieuwsbrief, e-book of contactformulier. En link pas op de bedankingspagina naar je sociale media profielen. Gaan bezoekers je daar ook volgen? Bonus!
4. Verkoop slim, verkoop sociaal
Betalen kan niet enkel met geld. Ik geef je mijn e-mailadres. Of een tweet, like of share. Dat laatste is sociaal betalen. Als je lezers uitnodigt om je blogartikel te delen, gebruik je het al.
Ga een stapje verder. Schrijf een e-book, maak een video met extra tips en verkoop deze sociaal. Pas als je bezoeker je e-bookpagina tweet of deelt, krijgt hij/zij toegang tot de video. Zie je het sneeuwbaleffect?
5. Social media ROI: weet wat je meet
Veel ondernemers zien geen social media ROI omdat ze enkel directe inkomsten meten. En bij dienstverleners zijn die zeldzaam. Meet dus de tussenstappen:
- Bereik: hoeveel mensen bereik je via sociale media? Dat zijn je volgers op Twitter, je likes op Facebook enz. Een groot bereik is fijn, maar staar je hier niet blind op.
- Engagement: doen je volgers iets met wat jij deelt? Meet daarvoor het aantal reacties, shares, retweets enz. Beter 100 actieve volgers dan 1000 passieve!
- Conversie: hier gaat het om. Hoeveel mensen schrijven in voor je nieuwsbrief? Starten een chat met jou? Bellen of mailen? Zij zetten de volgende stap.
Als je deze cijfers bijhoudt, ontdek je wat aanslaat bij je doelgroep en werkt voor jou. Je stuurt bij, communiceert gericht en blijft gemotiveerd. En je social media ROI? Die stijgt.