Vorige week kregen we een lading aprilse grillen over ons heen, maar dat was niets vergeleken met begin februari. Toen was het echt klappertandkoud en sloeg de schaatskoorts toe. In Nederland natuurlijk, maar ook in België.
Misschien kroop jij toen met een fleeske voor de kachel. Ik ben een winterfreak, dus moest ik naar buiten. De schaats op, zoals vroeger.
Vroeger, dat was op de oude Leie vlakbij Gent, op een winterdag begin de jaren 90, met dreigende wolken waaruit af en toe een sneeuwbui viel.
Het krassen van de schaatsen wanneer je je eerste bibberige stapjes zette, het zingen van het ijs als je nonkels voorbij zoefden, de mierzoete geur van warme chocomelk. Heer-lijk.
Nu de klimaatverandering onze winter steeds vaker verandert in een langgerekte, druilerige herfst, wordt schaatsen op natuurijs even zeldzaam als gezond verstand op een lockdownfeestje. Komt er een kans, dan moet je ze grijpen.
Op woensdag stond ik dus al met mijn kroost op een ondergelopen weide. We gingen meer door het ijs dan erover, maar op 10 cm water boeit dat niet. De kids vonden het heerlijk, papa genoot.
Op donderdag – na nog een nachtje diepvries – verkasten we naar een vijvertje in de buurt. Het ijs kraakte nog vervaarlijk, maar lag er wel zalig glad bij. We hadden het schaatsen al in de benen en draaiden rondjes dat het een lieve lust was.
Dat weekend gingen de kids naar mama. En deze jongen ging naar Nederland. Ik weet het: foei, de grenzen waren toe. Maar het besmettingsrisico op een wijds Nederlands meer leek me iets kleiner dan op een overbevolkte Vlaamse plas. En ik wilde die Nederlandse schaatsgekte wel eens met eigen ogen zien. Dus ja.
Ik was zo enthousiast dat ik Griet meekreeg, op voorwaarde dat ik haar boete zou betalen als we geklist werden. Dat gebeurde niet, al reden we ons op een ontiegelijk vroeg uur wel vast in een sneeuwhoop op een landweggetje, pal op de grens. Een stel vriendelijke Nederlanders hielp ons uitgraven en duwde ons letterlijk Nederland binnen. Waarvoor dank.
Een paar uur later stonden we op de schaats, op het Giethoornsche Meer. Precies zoals ik het me had voorgesteld: heerlijke natuur, stralende zon en een zee van ruimte.
Eindelijk deden mijn noren waarvoor ze gemaakt waren: lange rechte stukken schaatsen. Heel wat anders dan indoor zigzaggen tussen zwalpende pubers.
Maar wat me al snel opviel: iedereen bleef braafjes op dezelfde smalle strook. Waardoor het ijs er vol putjes en krassen zat en niet meer lekker gleed.
Toen ik bleef haken en bijna met mijn smikkel tegen het ijs ging, had ik het gehad. Ik sloeg linksaf en ging een paar meter naast de krasstrook schaatsen. Op maagdelijk, inktzwart ijs waarop het heerlijk glijden was.
En de andere schaatsers? Die krasten vrolijk verder.
Veel coaches, consultants en trainers schaatsen ook liefst op de krasstrook. Omdat iedereen dat doet. Omdat het veilig lijkt. En zo gemakkelijk is, meneer.
Ze kijken naar hoe anderen hun aanbod verwoorden en hun website opbouwen, om dan zo ongeveer hetzelfde te doen. Je moet het warm water niet weer uitvinden, toch?
Helaas lijken ze voor hun doelgroep zo allemaal op elkaar: een sliert quasi identieke schaatsers op een kluitje. Ploeterend om vooruit te komen.
Waarom niet ergens anders schaatsen? Op een strook alleen voor jou? Waar het heerlijk rustig is en je lekker hard gaat?
Dat is wat een uniek en helder aanbod voor jou doet. De bonus? Je valt veel meer op dan in die sliert wij-kijken-naar-elkaar schaatsers.
Heb je ook genoeg van de krasstrook? Wil je eruit springen in je markt? Meteen duidelijk maken waarom je doelgroep voor jou moet kiezen? Dan heb ik goed nieuws voor jou.
Deze week haal ik het inpakpapier van mijn nieuwe online training Klanten Kiezen Jou. Ik ontwikkelde die enkel voor coaches, consultants en trainers. Elk inzicht, elke tip en elke tool past dus precies bij wat jij nodig hebt. Zo ga je veel sneller vooruit dan met een algemene training. En boek je véél meer resultaat.
Dit krijg je allemaal in Klanten Kiezen Jou:
- Beantwoord enkele recht-naar-de-kern-vragen en ontdek hoe jij je aanbod best vormgeeft. Veel van mijn klanten worden emotioneel als ze hun puzzel zien. Magisch.
- Kijk binnen bij collega’s en ontdek hoe zij hun aanbod helder maakten, uniek werden en succes boeken. Ja, ook die ‘op mij bijt jij je tanden stuk’ klanten : )
- Gebruik slimme tools zoals de aanbodassistent en de pitchbouwer die jou uren piekeren en dure fouten besparen. Ze bewezen hun succes bij tientallen klanten.
- Stel mij vragen over je aanbod en krijg persoonlijk advies van mij in regelmatige vragensessies voor deelnemers. Ze zijn online en je kan ze nadien nog bekijken.
In deze training leer je dus alles wat ik weet over hoe jij je aanbod helder en uniek maakt. Klanten betalen me daarvoor telkens als hun aanbod verandert, omdat ze weten dat het rendeert. Jij leert hoe je het zelf doet, niet één keer maar elke keer als je het nodig hebt.
Schaats dus als de bliksem naar klantenkiezenjou.be.