Mijn contactformulier is de belangrijkste pagina van mijn site. Anonieme bezoekers worden hier leads, meteen de basis van mijn bedrijf. Ik heb er dus goed over nagedacht.
Jammer, maar helaas. Voor veel coaches, consultants en trainers klopt dit niet. Het contactformulier komt er vaak snel-snel: “Wat missen we nog? Een contactformulier!” Tijd voor 5 doe-het-zelf tips om meer leads uit je contactformulier te halen.
1. Contactformulier: less is more
Meteen de belangrijkste tip van dit artikel: vraag enkel wat je nodig hebt. Uit onderzoek blijkt dat 3 velden (!) ideaal is: elk veld dat je toevoegt, verlaagt het aantal leads.
Als jij me contacteert voor een verkennend gesprek, dan hoef ik je adres echt niet te weten. Je geslacht leid ik wel af uit je naam. En je leeftijd? Dat is gewoon onbeleefd : )
Beperk je tot voor- en achternaam, e-mailadres en vraag (niet verplicht). Het telefoonnummer? Een randgeval. Maak liefst het niet verplicht: de bezoeker die bang is dat je ongevraagd belt, haakt dan onherroepelijk af.
Zelf ga ik nog een stap verder. Ik vraag enkel om je voornaam, e-mailadres, telefoonnummer en eventueel bericht. Je achternaam heb ik niet meteen nodig en vraag ik dus niet. Werkt prima!
2. Spreek de taal van je bezoeker
Zet labels telkens boven het veld, zodat je bezoeker ziet wat hij moet invullen. Gebruik duidelijke labels: ‘voornaam’ en ‘achternaam’, niet ‘voornaam’ en ‘naam’.
Spreek Nederlands in je contactformulier. Veel te vaak kom ik Engelstalige labels, knoppen en foutmeldingen tegen. Heel technisch en afstandelijk allemaal. Weet je niet hoe je ze aanpast? Vraag het aan je websitebouwer.
3. Verzorg je foutmeldingen
Zet foutmeldingen meteen bij het juiste veld, niet ergens bovenaan. En omlijn dat veld in het rood, zo weet de bezoeker meteen waar het foutliep.
Formuleer foutmeldingen ook zo vriendelijk mogelijk. Niet zoals het vroegere contactformulier van CD&V dus: “Wij willen graag iets dat lijkt op een e-mailadres!” (via AGConsult).
4. Denk na over je verzendknop
Bezoekers haken soms af net voor ze op de verzendknop klikken. Vergeet die dus niet:
- Formuleer je verzendknop actief: ‘Verstuur’ i.p.v. ‘Indienen’.
- Vermijd ‘Contacteer mij’: wie contacteert dan wie?
- Laat de verzendknop opvallen met een duidelijke kleur.
- Zeg dat je zorgvuldig zal omgaan met de gegevens.
- Zet nooit een knop ‘Wissen’ onder je contactformulier!
5. Verzorg de intro én outro
Het tekstje voor je contactformulier is even belangrijk als het formulier zelf. Moedig bezoekers aan om je te contacteren en geef hen de keuze:
- je telefoonnummer
- je e-mailadres
- het contactformulier
En last, but not least: de pagina die leads zien nadat ze je contactformulier hebben verstuurd. Ook daar liever geen cryptische Engelse volzin, maar wel:
- een vriendelijke dankjewel voor het bericht
- de bevestiging dat het goed is ontvangen
- de belofte dat je zo snel mogelijk antwoordt
Bonustip: doe iets extra met deze pagina! Je bezoeker heeft je net gecontacteerd, laat hem nu niet in de steek. Contacteer mij en zie op de bevestigingspagina hoe ik het aanpak ; )