Een luchthaven kan niet zonder landingsbanen. Hun doel? Vlotte, veilige landingen. Want reizigers willen zo snel mogelijk weg, naar hun eindbestemming.
Dat geldt ook voor je website. Je bezoekers hebben weinig tijd en willen snel terug weg. Aan jou om ze vlot en veilig te doen landen. Hoe geef je je website landingsbanen?
1. Toptaken: waar willen bezoekers naartoe?
Je bezoeker landt niet zomaar op je website: hij wil iets doen. Ben jij een coach, consultant of trainer? Dan wil hij bijvoorbeeld:
- je contactgegevens opzoeken
- je aanbod bekijken
- ontdekken wie jij bent
- één of meer blogartikels lezen
- inschrijven voor je training
Toptaken – een vondst van Gerry Mc Govern – zijn de meest populaire taken op je website. 80% van je bezoekers komt voor slechts 3 toptaken. Hoe je die vindt?
- Volg hun surfpad in Google Analytics: kies ‘Behavior’ > ‘Behavior flow’ in de linkerkolom.
- Heb je een zoekfunctie? De meest gebruikte zoektermen tonen wat bezoekers willen doen.
- Vraag het met een online enquête. Stel één vraag: ‘Welk doel wil je bereiken op mijn website?’
Het mooie? Je leert er altijd wat van. Zo ontdekte ik deze toptaken op mijn website:
- recente projecten bekijken
- een blogartikel lezen
- mijn aanbod verkennen
‘Recente projecten bekijken’ had ik nooit bovenaan gezet. Terwijl het logisch is: bezoekers willen weten wat ik al heb gedaan en of ze mijn klanten kennen. Social proof, heet dat.
2. Landingspagina’s: waar starten je bezoekers?
Weet je waar bezoekers naartoe willen? Zoek dan uit op welke pagina ze starten. Met Google Analytics is dat eenvoudig: kies ‘Behavior’ > ‘Site content’ > ‘Landing pages’.
Bij mij starten de meeste bezoekers op:
- de homepagina | eerste resultaat als je zoekt op mijn naam
- een blogartikel | gratis meerwaarde, scoort goed in Google
- de aanbodpagina’s | scoren goed als je zoekt op mijn aanbod
Pak je meest bezochte landingspagina’s eerst aan, zo help je meteen veel bezoekers. Want wie bij de eerste klik op het juiste spoor zit, bereikt 2x zo vaak zijn doel, bewijst onderzoek.
3. Landingsbanen: de logische volgende stap
Je weet nu op welke pagina’s je bezoekers landen en wat ze willen doen. Tijd voor je landingsbanen. Net zoals op een luchthaven zijn die best:
- zo kort mogelijk. Je bezoekers hebben geen tijd voor omwegen, breng ze meteen naar hun bestemming. Shortcuts werken prima: zet je e-book bijv. al op je homepagina.
- lang genoeg. Te korte landingsbaan? Crash. Idem voor je site: link niet van blogartikel naar contactformulier. Bezoekers kennen je aanbod nog niet, waarom zouden ze je contacteren?
Vraag je af wat de logische volgende stap is. Voorbeelden op mijn site:
- Blogartikel > inschrijfbox nieuwsbrief > bedankingspagina met recente artikels
- Aanbodpagina > aanbeveling in tekst > recente projecten > contactpagina
Bezoekers stuur je naar de volgende pagina met een actieknop. Of een banaan, zoals Aartjan Van Erkel ze noemt. Tip: de actieknop op deze pagina staat onder dit artikel : )
4. Laat er geen gras over groeien
Linkt elke landingspagina naar de logische toptaak? Dan heb je je site al veel gebruiksvriendelijker gemaakt. In mensentaal: meer leads en klanten!
Zit je nu goed voor jaren? Toch niet. Onderhoud je landingsbanen:
- Evalueer je toptaken en landingspagina’s regelmatig: zijn het nog dezelfde?
- Experimenteer met de tekst van je actieknoppen om je conversie te verhogen.
- Start ook landingsbanen op minder bezochte pagina’s: mis geen enkele bezoeker!
Veel werk? Een halfuurtje per kwartaal. En hoe meer tijd jij in je website investeert, hoe minder tijd je bezoeker verliest. Hij zal er jou dankbaar om zijn.
PS Je toptaken komen bij mij aan bod tijdens een strategiesessie. Ontdek die hier.