Worstel jij hier ook mee?
- Als je vertelt wat je doet, merk je dat mensen jou niet begrijpen. Of dat het hen koud laat. Ze knikken wel beleefd, maar klant worden? Nee hoor. Hoe krijg je ze enthousiast?
- Je wil starten als coach, consultant of trainer. Maar zit er iemand op jou te wachten? Er zijn er al zoveel … Wat maakt jou anders? En moet je niet eerst nog opleiding X doen?
- Je hoopt dat niemand vraagt wat jou uniek maakt. Want eerlijk? Je hebt geen idee. Of je blijft hangen in clichés die zowat iedereen gebruikt. Hoe spring je eruit?
- Er is zoveel dat je graag doet en goed kan! Ideeën genoeg dus, maar in je hoofd is het soms chaos. Keuzes maken? Hou je dan nog klanten over? En is kiezen niet verliezen?
- Je werkt niet enkel voor het geld. Mensen of bedrijven doen groeien: daar doe je het voor. Hoe krijg je klanten die jouw visie delen? En er voluit voor willen gaan?
De oorzaak?
Je hebt (nog) geen helder, uniek aanbod. Als starter draai je dan in cirkels en kom je niet van de grond. Ben je al gestart, dan vind je moeilijk klanten en vinden zij jou nergens. Je website werkt nauwelijks, wat je ook probeert. Je hobbelt van klant naar klant en leert leven met stress en onzekerheid. Of je overweegt om het op te geven.
Jammer, want het kan anders. Stel je even voor …
- Wie met jou praat of op je site komt, heeft meteen door dat jij kan helpen. Ze knikken niet beleefd, ze klikken niet weg: ze willen meer over jou weten. Afspreken? Ja, graag!
- Nog voor dat verkennend gesprek zijn ze al quasi zeker dat ze met jou aan de slag willen. Zo verlies jij geen tijd met shoppers die komen luisteren om nadien af te haken.
- Je klanten werken enthousiast mee en vertellen iedereen hoe goed jij bent. Je prijs is minder belangrijk: die zien ze als investering, niet als kost. Jij bent waard wat je vraagt.
- En jij? Jij focust op het werk dat je het liefste doet. Je hebt genoeg fijne klanten, ziet hen groeien en geniet. Je onderneemt met zelfvertrouwen en rust in je hoofd. Zalig.
Dat is wat een helder, uniek aanbod doet.
Hoe ik jou daarmee help?
- In een strategiesessie benader ik je aanbod als klant en collega-ondernemer.
- Wat doe je voor wie en wat maakt jou uniek? Ik denk mee tot dat glashelder is.
- We vinden de rode draad in je aanbod en ik help jou om keuzes te maken.
- Dat alles vertalen we naar een klantgerichte opbouw van je aanbod en website.
- Met een pakkende elevator pitch, merknaam en slogan versterk jij je merk.
Het resultaat? Een verhaal waarmee jij de juiste klanten aantrekt. En een draaiboek met de structuur van je site en een schets van elke pagina. De ideale basis voor je teksten en website!
Vragen? Hier staan antwoorden:
Dat hangt ervan af: het één-op-ééntraject is steeds op maat, je investering ook. Heb je interesse? Geef me een seintje voor een vrijblijvend dieptegesprek. Daarin peil ik naar waar je nu staat, waar je naartoe wil en wat je nodig hebt. Je krijgt meteen al een pak inzichten:
Stefaan reageerde snel en nam uitgebreid de tijd voor een verkennend gesprek. En wat ik niet had verwacht: hij toonde al verbanden, daagde me uit, reikte een richting aan en gaf me terug helderheid. Dat bracht meteen veel in beweging. – Jan Jacobs
Is er een match? Dan zorg ik voor een sluitende, vrijblijvende offerte. Tip: je kan je investering altijd spreiden, daarin denk ik graag met jou mee.
Het traject duurt meestal een drietal weken. Korter kan ook, maar ik waak er wel over dat je voldoende tijd voorziet om je aanbod te laten ‘rijpen’.
Ik heb gevestigde coaches, consultants en trainers hele mooie resultaten zien boeken met dit traject. Vaak heel onverwacht ook … Twee voorbeelden:
1 / In Klanten Kiezen Jou gaan we met een frisse blik door je aanbod. Je stelt scherp, stuurt bij en bevraagt (wellicht voor het eerst) je doelgroep. Dat kan verrassende resultaten geven:
Ik ben al jaren bezig. En weet je wat? Na de strategiesessie liet ik mijn man het aanbod zien dat we samen hadden uitgewerkt . Zijn reactie: ‘Aha, dat doe jij dus!’ Bleek dat hij al die jaren niet echt begreep wat ik doe. En nu plots wel … – Marianne De Vos
2/ Als je nog eens door je aanbod gaat, ontdek je misschien een klompje goud. Een doelgroep die je had gemist. Of een oplossing die jou in één klap uniek maakt.
Zoals Tom, die zich plots herinnerde hoe fijn hij het vroeger vond om jong talent te begeleiden. En hoe belangrijk dat was voor grote bedrijven. Tom gooide het roer om en helpt bedrijven nu om een samenleringscontract te sluiten met jong talent. Zijn netwerk bevestigde dat dat helemaal zijn ding is én dat het opviel dat hij zijn drive terug had. Mooi toch?
Een website helpt, dat is zeker. Maar je kan perfect al klanten aantrekken met een (ver)nieuw(d) aanbod voordat je website klaar is. Zoals Ilse:
Wauw Stefaan, wat een power! Mijn site staat nog niet online en ik voel het resultaat al. Je hebt me als het ware “gedwongen” om mijn missie, visie, doelgroep en troeven eens allemaal voor mezelf duidelijk te stellen. Gisteren had ik een verkoopgesprek in een bedrijf en de kern van mijn verhaal rolde er zo uit. Ze hebben me gevraagd om een contract op te sturen… ik had zelfs niet eens de indruk dat ik mezelf aan het verkopen was. – llse Geusens
Tip: in Je Website Werkt licht ik je aanbod door, schrijf ik je teksten en bouw ik je website. Ik vertel er graag meer over in een persoonlijk gesprek.
Heb je genoeg van de juiste klanten en trek je er zelf vlot nieuwe aan? Dikke proficiat, doe zo voort! Hang je vooral af van doorverwijzingen, dan zal Klanten Kiezen Jou je helpen om op eigen benen te gaan staan. Idem als je worstelt om voldoende klanten te vinden, zoals Ilse:
Ik had een aanbod en mijn klanten waren zeer tevreden, maar ik hing te veel af van mond tot mond reclame. Zelf nieuwe klanten aantrekken was moeilijker, mijn website bracht niets op. Toen zag ik Klanten Kiezen Jou. En het was net wat ik nodig had. Vandaag weet ik waarmee mijn doelgroep worstelt, wat die nodig heeft en hoe ik daar best op inspeel. Ik ken mijn unieke sterktes en zie mezelf als expert. Dat geeft een pak zelfvertrouwen en – heel belangrijk – ik kan het ook helder verwoorden om nieuwe klanten aan te trekken. – Ilse De Cauwer
Integendeel. Je aanbod is de basis van al het concrete dat je doet. Je werk voor klanten, natuurlijk. Maar ook je website en marketing. Ik vergelijk het wel eens met de fundering van een huis. Als die goed zit, dan staat je huis er voor jaren. Schort er iets aan je fundering, dan stort het vroeg of laat in.
In Klanten Kiezen Jou gaan we naar de kern van wat je graag doet en goed kan, van wat rendeert en waarmee je zinvol bijdraagt. Klanten worden vaak emotioneel als die puzzelstukjes in elkaar vallen. ‘Magisch’, noemde Ingrid het onlangs. Geef toe, saai klinkt dat niet : )
Tip: in Je Website Werkt licht ik je aanbod door, schrijf ik je teksten en bouw ik je website. Ik vertel er graag meer over in een persoonlijk gesprek.
Nee hoor, veel van mijn klanten werken in team en boekten succes door Klanten Kiezen Jou. Jullie kunnen dit traject perfect samen doen: zo gaan jullie elkaar uitdagen en aanvullen. Dat levert mooie resultaten op.
Zeker: mijn klanten werken voor heel diverse sectoren en doelgroepen.
Zolang je zelfstandig coach, consultant of trainer bent (of dat wil worden), is Klanten Kiezen Jou geknipt voor jou. Een helder en uniek aanbod doet je eruit springen bij elke doelgroep.
Helemaal niet. En ook geen doorslagje van wat ik bij één of andere buitenlandse goeroe leerde …
Klanten Kiezen Jou is een uniek stappenplan dat ik zelf ontwikkelde in trajecten met +100 coaches, consultants en trainers. Waarom? Omdat ik geloof dat mensen zoals jij de wereld beter maken. En als je meer van de juiste klanten krijgt, dan heb je meer impact. Daar wil ik met dit traject mijn steentje toe bijdragen.
Als dat een basisvorming is om je klanten goed te helpen: doen. Ik steiger als ik hoor: ‘Ik heb zelf een burn-out gehad, dus ben ik een goede burn-outcoach’. Een goede vorming is noodzakelijk, dat spreekt vanzelf.
Maar als je blijft studeren en niet durft starten, dan kamp je met uitstelgedrag. Tijd om dat te doorbreken: contact met klanten is best spannend, maar onvervangbaar. Zij tonen jou waarin je uitblinkt en waar nog kansen liggen. Met Klanten Kiezen Jou brengen we in kaart waar je nu staat en versterk je je zelfvertrouwen als je stappen zet. Zoals bij Stephan:
De focusoefening, dat was bij mij de nagel op de kop. Ze hielp me enorm om mijn onzekerheid los te laten en eindelijk stappen vooruit te zetten. De cirkels waren als puzzelstukjes die samenvielen. Mijn passie, expertise enzovoort: ik had alles al, dit bracht het samen. – Stephan Versendaal
Crisissen zullen er altijd zijn. Onze wereld wordt steeds complexer en het stormt altijd wel ergens, zoveel is duidelijk. Als je wacht tot het windstil is, verlies je veel tijd. Tijd die je kan besteden aan je aanbod, website en marketing. Zodat jij klaar staat als de wind gaat liggen en je doelgroep terug wil investeren. Anders mis je kansen.
Voor ondernemers is een crisis een kans: een cadeautje in een rare verpakking. Het stormt en zowat iedereen blijft veilig binnen. Wie dan wel naar buiten durft komen met een uniek en helder aanbod, springt eruit en neemt voorsprong. Zoals Fre, die duursporters begeleidt. Eind 2020 – je weet wel, het lockdownjaar – schreef hij dit:
Binnen 2 weken tekende de eerste sporter voor een jaartraject. Na 3 maand waren het er 10, evenveel als in de 3 jaar ervoor. Middenin corona! – Fre De Zutter
Wat is het meest waarschijnlijk? Je blijft ideeën krijgen en de chaos wordt nog groter? Of plots vallen de puzzelstukjes als vanzelf op hun plaats? Uit ervaring weet ik dat de chaos doorgaans steeds groter wordt en je in cirkeltjes blijft draaien …
Met Klanten Kiezen Jou breng ik structuur in je aanbod en rust in je hoofd. De enige voorwaarde? Je moet keuzes durven maken. De bonus? Als je je focus eenmaal helder hebt, is het veel gemakkelijker om goede ideeën te spotten. En afscheid te nemen van minder goede.
Het zal juist extra goed werken. Als een uitgebreid aanbod niet helder is, dan oogt het vooral complex en overweldigend.
In Klanten Kiezen Jou zetten we je aanbod en verhaal op dieet waar nodig. We bouwen het zo op dat zelfs een uitgebreid aanbod helder, overzichtelijk en onweerstaanbaar oogt. Daar sta ik garant voor.
Reken maar! Veel van mijn klanten werken in sectoren met veel concurrentie. Denk aan loopbaancoaches, bijvoorbeeld. Of aan change managers. Heb je veel concurrenten? Dan wordt het nog belangrijker om jezelf te onderscheiden met een helder en uniek aanbod. Anders vergelijkt je doelgroep jou op … prijs. Dat wil je niet, want er is altijd iemand bereid om onder je tarief te gaan.
Met Klanten Kiezen Jou doe ik jou eruit springen in je markt, zodat je kan vragen wat je waard bent. Zoals loopbaancoach Mieke Meynen, die tijdens corona een mooie omzet haalde en intussen al een team van loopbaancoaches heeft.
Niches zijn de zoveelste holle marketingkreet. Om je meteen gerust te stellen: een helder en uniek aanbod is niet hetzelfde als een niche. Focus ook niet, trouwens.
Er zijn veel generalisten die moeiteloos genoeg klanten aantrekken. Waarom? Omdat hun klanten zien wat hen uniek maakt. En waarom ze voor hen moeten kiezen. Dat maken we helder met Klanten Kiezen Jou. Ook als je generalist bent.
Inderdaad, loopbaancoaches mogen niet zomaar om het even wat doen. Bedrijven die werken met de KMO-portefeuille ook niet. Maar dat wil niet zeggen dat je niet uniek kan zijn in je markt. Een unieke aanpak ligt voor de hand, maar er zijn veel betere manieren om eruit te springen. Met Klanten Kiezen Jou schrijven we een helder en uniek verhaal, waardoor klanten jou als enige optie zien. Ook als je aanpak vastligt. Zoals bij San:
Mijn hart en ziel spreken uit de teksten en mensen voelen onmiddellijk bij wie ze terecht zullen komen. Ik krijg plots ontzettend veel nieuwe aanvragen en ook doorverwijzingen uit nieuwe hoeken. Het lijkt alsof mensen mij plots ook veel meer als een expert terzake zien. Mijn zaak en mijn zelfvertrouwen hebben hierdoor een flinke boost gekregen. Ik kan het iedereen aanraden! – San Vangenechten
Dat zou je kunnen doen, ja. Lekker concreet, meteen in de actie, snel resultaat! Maar … bouwen aan je website of marketing terwijl je aanbod nog niet op punt staat, is als bouwen aan een huis zonder fundering. Dat gaat een tijdje goed, maar vroeg of laat verschijnen er barsten en stort alles in. Dat zag ik helaas al vaak gebeuren. Je aanbod is de basis voor alles, begin daar dus mee! Je kan trouwens al klanten aantrekken met een (ver)nieuw(d) aanbod voordat je website klaar is. Zoals Jan:
Klanten Kiezen Jou weekte heel wat los en zette me direct aan het denken. De inspiratie kwam terug, ik kreeg zin om erin te vliegen en had het gevoel dat ik weer op pad was. Slimme tools hielpen me om (grote) stappen vooruit te zetten. Zo ‘oefende’ ik de eerste versie van mijn elevator pitch dezelfde dag al op een klant. Ze wilde zich meteen voor alles inschrijven :-) – Jan Jacobs
Tip: in Je Website Werkt licht ik je aanbod door, schrijf ik je teksten en bouw ik je website. Ik vertel er graag meer over in een persoonlijk gesprek.
Betekent dat dat jij genoeg van de juiste klanten hebt? Proficiat, dan heb je dit traject niet nodig!
Ben je druk met de verkeerde klanten of een aanbod waar je van weg wilt? Dan help ik jou keuzes maken. Voor het aanbod waarmee jij het verschil maakt. En klanten voor wie je prijs bijzaak is omdat ze die zien als investering. Meer voldoening en rendement in minder tijd, dus. Gun jezelf dat.
Dit is geen business coaching. Een business coach gaat breder en duikt minder diep in je aanbod. Terwijl je bedrijf daarmee staat of valt. En o ja: ik durf wedden dat je business coach niet enkel coaches, consultants en trainers begeleidde. Ik doe dat wel, weet precies wat jij nodig hebt en help jou om je aanbod in één keer goed neer te zetten. Dat heeft meteen effect, ook op je zelfvertrouwen:
Ik merk dat het traject dat we samen doorliepen, al gewoon een impact heeft op mijn zelfzekerheid. Het is alsof ik nu zelf pas doorheb waar ik mee bezig ben en waar ik naartoe wil. En ik dacht eerlijk gezegd dat ik dat al heel goed wist :-) – llse Geusens
Verschillende klanten die Klanten Kiezen Jou doorliepen, hadden een marketingachtergrond. En allemaal waren ze enthousiast. Omdat het hen hielp om met een andere blik naar hun aanbod te kijken. Hoofd- en bijzaken te onderscheiden. Keuzes te maken. En zo te komen tot een uniek en helder aanbod.
Klanten Kiezen Jou is dan ook geen klassiek, algemeen traject. Het is een uniek stappenplan dat ik vormgaf en bijstuurde bij +100 coaches, consultants en trainers. Helemaal afgestemd op mensen zoals jij dus. Wedden dat het ook voor jou werkt?
Bel +32 499 11 57 87 of stuur me een mailtje en stel ze me. Wees gerust: ik ben geen voet-tussen-de-deur-verkoper. Is dit niets voor jou, dan zeg ik dat gewoon. Ik wil enkel tevreden klanten.