Wek jij als coach, consultant of trainer interesse én vertrouwen op je website? Zet je bezoekers aan tot actie? Ontdek de mix die werkt voor mij en mijn klanten.
Het moest er eens van komen. Een barst in het scherm van je oude GSM. “Zal wel wennen”, denk je. Tot je na één sms al hoofdpijn krijgt. Tijd voor een nieuwe telefoon. Een iPhone, deze keer.
Je rijdt naar de stad en stapt naar de winkel wanneer een man je plots de weg verspert. Hij ruikt onfris en ziet er slordig uit. In zijn hand houdt hij een iPhone. “50 euro, gloednieuw!” Je bedankt, stapt door en telt even later het dubbele neer.
Een dag later belt je broer. Hij won een iPhone maar heeft er al één. Of je hem wil overkopen voor 50 euro? Teleurgesteld zeg je dat je er net één hebt gekocht…
Moraal van het verhaal?
Je website kan beter.
?
Ik leg het even uit.
Waarom maakte de louche man in de winkelstraat geen kans? Niet omdat je geen interesse had in een goedkope iPhone. Je vertrouwde hem niet.
En waarom ving je broer ook bot? Je vertrouwen zat goed (hoop ik toch), maar je interesse in de telefoon was weg. Je had er al één.
En de winnaar is… de winkelier. Je had interesse én vertrouwde hem. Dus verkocht hij je een iPhone, al vroeg hij een pak meer. Interesse + vertrouwen = actie.
Zo gaat het ook op je website
Als bezoeker wil ik weten wat jij te bieden hebt. Op je website zoek ik dus eerst naar je diensten of producten. Maar onbewust kijk ik ook of ik je kan vertrouwen.
Wek je mijn interesse, maar niet mijn vertrouwen? Dan is de kans klein dat ik overga tot actie. Vertrouw ik je, maar interesseert je aanbod me niet? Dan is die kans nihil.
Hoe wek je interesse en vertrouwen?
Als coach, consultant of trainer moet je dus interesse én vertrouwen wekken op je website. Pas dan zullen bezoekers je contacteren, inschrijven op je nieuwsbrief, je volgen op sociale media, … Maar hoe pak je dat aan?
Zo wek je interesse op je website:
- Focus op één expertise. Kies en word gekozen!
- Orden je aanbod in pijlers: wat doe je voor wie?
- Schrijf sterke teksten die met de deur in huis vallen.
- Besteed aandacht aan de resultaten die je boekt.
- Vertel wat jou onderscheidt van je concurrenten.
En zo wek je vertrouwen:
- Zet aanbevelingen van klanten op je website.
- Toon wie je bent met een professionele foto.
- Geef je website een gepast, aantrekkelijk design.
- Schets je visie, vertel over jezelf en over je aanpak.
- Maak het bezoekers gemakkelijk om je te contacteren.
Mix interesse en vertrouwen op je website
Je home- en aanbodpagina’s mikken vooral op interesse. Die komen dus vooraan in je menu. Pagina’s zoals ‘Over mij’ en ‘Mijn visie’ wekken vertrouwen. Zet die achteraan. Niet omgekeerd, zoals zoveel van je collega’s : )
Geef elke pagina op je website dus een duidelijke focus, maar vermijd eilandjes. Integendeel, leid je bezoeker van interesse naar vertrouwen en vice versa:
- Zet aanbevelingen op je aanbodpagina’s en link ze naar ‘Klanten’.
- Maak je visie concreet met links naar je aanbod of een aanbeveling.
- Zet naast elk blogartikel een blokje met info over jou en je aanbod.
- …
Vergeet ook zeker de actie niet: geef elke pagina een call to action. Klaar? Proficiat, je hebt je website zojuist een pak klantgerichter gemaakt!