In mijn vorige tip ontdekte je hoe je een aanbeveling krijgt. De bottom line: interview je klant, schrijf de aanbeveling en vraag feedback. Teveel moeite? Niet als je het goed aanpakt. Want dan stel je de juiste vragen. En zal je aanbeveling klanten aanbrengen.
Volgende stap: hoe krijg je een goede aanbeveling? En waar let je op tijdens je interview?
1. Gebruik woorden van je klant
Kies de woorden die je klant gebruikt. Daarom kan je eigenlijk niet zonder interview. Niets beters dan een klant die spontaan vertelt wat zijn problemen waren en waarom hij voor jou heeft gekozen. Heel verrijkend…
… en veel kans dat toekomstige klanten met die woorden naar jouw aanbod zoeken. Jij scoort in de zoekresultaten, zij klikken door naar je website én lezen een aanbeveling over de oplossing die ze zochten. Missie geslaagd!
2. Schrijf zo specifiek mogelijk
Een aanbeveling is geen uitlaatklep voor je klanten. Of een streling voor je ego. Ze moet bezoekers overtuigen van je meerwaarde en er klanten van maken.
Schrijf je aanbevelingen dus zo specifiek mogelijk, met veel concrete details. Vage aanbevelingen zijn bladvulling. Ze verzwakken sterke broertjes en leiden af. Schrap ze. Specifieke aanbevelingen prikkelen, wekken vertrouwen en zetten aan tot actie.
3. Benoem de resultaten
Een klant kiest jou niet voor je mooie ogen. Hij wil resultaten boeken. Bewijs dat jij die resultaten biedt door ze te benoemen in je aanbeveling. En vraag ernaar tijdens het interview. Zo weet de lezer wat hij van jou mag verwachten:
E Frank heeft een ruime expertise en toonde zich een aangename partner.
F Frank zorgde in 3 weken voor 18% meer verkoop in een verzadigde softwaremarkt.
4. Vergeet de aanbeveling niet
Je wil meer dan een vrijblijvende getuigenis van je klant. Je wil dat hij jou aanbeveelt bij je doelgroep. Sluit de aanbeveling dus af met een… aanbeveling. Het is meteen de call to action die de lezer stimuleert om jou te contacteren. Een voorbeeld:
Wil jij de meerwaarde van je aanbod voor klanten haarscherp geformuleerd zien in korte, krachtige teksten? Dan beveel ik je Stefaan van harte aan! — Ingrid De Cooman
5. Stel de juiste vragen
Je weet nu dat je je klant best interviewt en hoe je een goede aanbeveling schrijft. Deze vragen leggen de basis voor een recht-naar-de-kern interview en een sterke aanbeveling:
1. Wie ben je en wat doe je? | Woorden van je klant |
2. Waarom had je mij nodig? | Specifieke informatie |
3. Twijfelde je om te kopen? Waarom? | Woorden van je klant |
4. Welke resultaten heb je geboekt? | Focus op resultaten |
5. Waarvoor beveel je mij aan? | Call to action |
Nu is het aan jou! Interview je klanten en schrijf sterke aanbevelingen. In de volgende tip vertel ik je hoe je er nieuwe klanten mee aantrekt.
XVervolg op dit blogartikel: Aanbevelingen gebruik je zo