Heb je geen website? Misschien heb je gelijk. Want heb jij wel een website nodig?
Veel marketeers stellen dat elke coach, consultant en trainer een website nodig heeft. Liefst met nieuwsbrief en gratis e-book. Dat is onzin. Je website is geen doel op zich. Het is een middel om je doel te bereiken: leads en klanten voor je bedrijf.
Wanneer heb je geen website nodig?
Als je aan deze voorwaarden voldoet. Aan alledrie, welteverstaan:
1. Je klanten zoeken je niet online
Dat is het geval bij Frans, een change consultant. Zijn klanten – grote bedrijven – bellen hun interim managementbureau als ze een consultant nodig hebben. Frans probeerde het rechtstreeks, maar ving bot: “We werven alleen aan via bureau X.”
2. Je hebt ruim voldoende klanten
Ingrid is communicatietrainer voor de overheid en grote banken. Haar klanten blijven terugkomen en brengen zelf nieuwe klanten aan. Pure mond-tot-mondreclame dus. Ingrid werkt alleen en kan het nauwelijks bijbenen.
3. Je wil online geen kennis delen
Veel ondernemers bloggen uit passie, niet omdat het moet. Ze willen hun succesrecepten delen met hun volgers. Ook jij hebt iets unieks te vertellen, daar ben ik zeker van. Maar schrijf je niet graag? Start dan geen blog.
Wanneer heb je wél een website nodig?
1. Een deel van je doelgroep zoekt je online
Dirk werkt voor grote bedrijven en KMO’s. De eerste schakelen een interim managementbureau in, de tweede gaan zelf op zoek. Dus richten we zijn website enkel op KMO’s. Zo krijgt zijn online aanbod meteen meer focus: succes verzekerd!
2. Je wil groeien, nu of later
Katrien heeft ook klanten genoeg. Maar ze wil groeien. Samenwerken met collega’s, nieuwe diensten ontwikkelen, misschien iemand aanwerven. Zonder klantgerichte website lukt dat niet, weet ze. Dan blijft ze klein.
3. Je wil klaar zijn voor de toekomst
Een goede website versterkt je merk/bedrijf. Ook als je coach, consultant of trainer bent. En een sterk merk maakt soms plots het verschil:
- Ingrid krijgt meer concurrenten. Ze moet extra moeite doen om klanten te houden en nieuwe aan te trekken. Een klantgerichte website zal haar daarbij helpen.
- Frans’ eindklanten willen besparen op de commissies van zijn bureau. Dus gaan ze zelf op zoek. Zonder website mist Frans dan de boot, want LinkedIn volstaat niet.
De conclusie? Misschien heb jij inderdaad geen website nodig. Goed voor jou : ) Maar hou de vinger aan de pols en laat je niet verrassen. Het kan verkeren, wist Bredero al.