Ben jij een coach, consultant of trainer? Dan is je website een hoeksteen van je bedrijf. Het is je bedrijf, online. Geen ruimte voor fouten dus. Vermijd alvast deze:
1. Verstoppertje spelen
Een bezoeker beslist binnen 2 à 4 seconden of hij op je website blijft. Ziet hij niet meteen wat jij doet en voor wie? Dan klikt hij door naar je concurrent.
Val dus met de deur in huis. Met een heldere focus, doelgroep en aanbodpijlers. Dat betekent dat je moet durven kiezen. Want wie kiest, wordt gekozen.
2. Ik, ik, ik en de rest kan…
Staat ‘Over mij’ of ‘Mijn visie’ vooraan in je navigatie? Focus je op de aanpak en minder op de resultaten? Dan ben je op je website vooral bezig met jezelf.
Je bezoeker wil eerst zien welke resultaten jij voor hem boekt. Je visie, aanpak en profiel komen op de tweede plaats, daarmee wek je vertrouwen.
3. Rond de pot draaien
Ziet je bezoeker een ellenlange pagina met grote blokken tekst? Dan is de kans groot dat hij afhaakt. Online moet het snel gaan: kort en krachtig, recht naar de kern.
Speel daarop in. Schrijf klantgericht: de belangrijkste informatie eerst, doelgericht en zoals je bezoeker denkt. En maak je tekst scanbaar met tussenkopjes, korte alinea’s en lijstjes.
4. Kermis op je website
Veel websites maken fouten in design. Het komt amateuristisch over of leidt af. Hoe het wel moet? Overtuig met inhoud, wek vertrouwen met design. Enkele tips:
- Zakelijk of speels: kies de uitstraling die bij je past.
- Gebruik een accentkleur en enkele steunkleuren.
- Vermijd bewegende beelden, die komen over als reclame.
5. En nu? Weet ik veel.
Eén van de pijnlijkste fouten. Overtuigt jouw aanbodpagina, maar vergat je de contactknop? Dan mis je leads. Heb je geen contactformulier of vraag je teveel informatie? Idem.
Link op elke pagina naar de logische volgende stap. Blogartikel > aanbodpagina > contactformulier bijvoorbeeld. En vraag enkel de gegevens die je nodig hebt.