Succesvolle coaches, consultants en trainers krijgen meer (en betere) klanten via hun website en netwerk. Ze halen meer voldoening uit hun werk én boeken betere resultaten. Jij kan dat ook. De sleutel? Focus.
Dit is focus
Ben jij een coach, consultant of trainer met focus? Dan heb je een helder aanbod dat je – goed afgebakende – doelgroep vooruit helpt. Of in mensentaal: je weet precies wat je doet voor wie. Twee voorbeelden:
- Dirk Desmet ontwikkelt servicemodellen voor productiebedrijven.
- Anton Maes begeleidt grote bedrijven en overheden naar een dynamische werkomgeving.
Geen focus? Dodelijk.
Wat ben je liever? Een klein visje in een grote vijver of een grote vis in een kleine vijver? Het kleine visje in de grote vijver valt niet op, in het beste geval. In het slechtste geval? Hap. Weg visje.
Zo gaat het ook met de coach, consultant of trainer zonder focus. Denk aan de klassieke ‘bedrijfsadviseur’ of ‘loopbaancoach’, zonder meer. Wat merkt die?
- Zijn netwerk weet niet wat hij doet.
- Niemand contacteert hem via zijn site.
- Hij verliest tijd met koude prospectie.
- Prospecten doen moeilijk over zijn prijs.
- Zijn bedrijf boert achteruit ‘sinds de crisis’.
Het kan ook anders. Door te kiezen voor een scherpe focus. Maar kiezen is toch verliezen? Integendeel.
5 resultaten van focus
- Je bent meteen een expert. Durf jij te kiezen voor één aanbod en/of doelgroep, dan moet je daar echt wel goed in zijn. Zo denken we onbewust allemaal. Die perceptie is heel krachtig, aan jou om ze waar te maken.
- Je website levert resultaat op. Wist je dat bezoekers binnen 4 seconden beslissen of ze op je website blijven? Spreek hen aan met een helder aanbod en de kans dat ze blijven, stijgt. De kans dat ze je contacteren ook.
- Je netwerk werkt voor jou. Een duidelijk verhaal blijft hangen bij je contacten. Misschien vertellen ze het wel door! Mijn netwerk doet het: “Ga eens praten met Stefaan, die denkt met jou mee.” Waarvoor dank : )
- Je krijgt meer en betere klanten. Omdat je hen helpt voor jou te kiezen. Je focus wekt interesse en geeft vertrouwen. Een prospect overtuigt zichzelf: véél effectiever dan opdringerige zelfpromotie.
- Je boekt meer winst. Focus maakt je efficiënt: je ontwikkelt een aanpak die je telkens opnieuw gebruikt en verbetert. Je expertise en meerwaarde stijgen, je prijzen ook. En je klanten blijven enthousiast!
Wil je focus? Zoek een klankbord.
Alleen voor een leeg blad je focus uitwerken? Dan draai je vaak rond in een cirkel. Geloof me, ik heb het zelf geprobeerd. Je hebt een klankbord nodig. Iemand die jou helpt om het ruimere plaatje te zien. Om je meerwaarde helder te krijgen. En keuzes te maken. Tip: praat met je klanten. En schakel een specialist in.
PS Je focus is niet in steen gebeiteld en evolueert mee met je bedrijf. Blijven bijsturen is dus de boodschap!