Heb je het razend druk als coach, consultant of trainer? En vind maak je toch nog tijd om blogartikels te schrijven? Om zo je kennis te delen en je expertise aan te scherpen?
Dan herken je dit vast. Je schreef net 2-3 uur aan een artikel. Je kan het blijven lezen, zo goed vind je het. Zelfs je partner begrijpt waarover het gaat! Snel even op je site zetten en naar buiten, de zon in. O ja, eerst nog een titel… Even denken… Ja, die zal wel goed zijn. Klaar!
Ouch. Een gemiste kans: je blogtitel verdient meer. Veel meer! Lees even mee en ontdek waarom. Je leert meteen hoe je goede titels schrijft.
1. Magnetiseer je lezers
Meteen de belangrijkste taak van je blogtitel: maak lezers nieuwsgierig. Lok ze in je blogartikel. Copyblogger zegt het zo: “Je titel lokt de lezer naar de eerste zin. Je eerste zin lokt hem naar de tweede zin.” En gelijk hebben ze. Als de titel me niet aanspreekt, waarom zou ik dan verder lezen?
Voorbeeld: Waarom ik wil dat jij mijn nieuwsbrief opzegt
2. Hou je blogtitel kort
Lezers zien eerst je titel. Op basis daarvan beslissen ze of ze verder lezen. Je hebt maar enkele seconden om hun aandacht te krijgen, draai dus niet rond de pot. Ga recht naar de kern met zo weinig mogelijk woorden. Hoeveel precies? Zo weinig mogelijk : )
Voorbeeld: Three things that will make you a better copywriter
3. Doe me niet denken
Je blogtitel moet glashelder zijn, zodat de lezer weet wat hij kan verwachten. Geen jargon, vage of moeilijke woorden dus. Schrap alles wat niet bijdraagt tot de kern. Vind je niet meteen het juiste woord? Kijk dan op synoniemen.net of visualthesaurus.com.
Voorbeeld: De #1 reden waarom je jezelf en je klant tekort doet
4. Val met de deur in huis
Ik zei het hierboven al: draai niet rond de pot. Zet je sleutelwoord – het belangrijkste woord in je titel en tekst – vooraan. Zo weten lezers meteen waar het om gaat. Zelfs als ze enkel de eerste woorden lezen (en geloof me, dat doen we vaak online).
Voorbeeld: de titel van dit blogartikel ; )
5. Vergeet Google niet
Je blogtitel krijgt een prominente plaats in de zoekresultaten. Optimaliseer hem dus ook voor Google. Stem je titel af op de metabeschrijving (het tekstje net onder de titel). En beperk hem tot 70 karakters, anders wordt hij onherroepelijk afgebroken. Goed voorbeeld: