Suzanne* heeft geen website nodig. Ze promoot haar coaching op een Facebookpagina. Intussen heeft ze +3.000 fans en haar bedrijf doet het fantastisch.
Johan* is een succesvol consultant. Een website heeft hij niet, hij vindt zijn klanten op LinkedIn. Hoe? Elke dag nodigt hij tientallen leads uit om met hem te linken.
* Echte cases, namen veranderd omwille van privacy.
De fata morgana van social media
Zoals je ziet, is het voor een coach, consultant of trainer aantrekkelijk om enkel aanwezig te zijn op social media. Facebook, LinkedIn en Twitter bieden een pak voordelen:
- Ze zijn laagdrempelig: iedereen kan het en je bent meteen up & running.
- Je bereik is enorm: 6 miljoen Belgen op Facebook, 2 miljoen op LinkedIn.
- Social media platformen zijn vaak gratis of goedkoper dan een eigen site.
- Je bedrijf heeft meteen een hippe, moderne uitstraling: jij bent mee!
Doorslaggevende argumenten voor een (startend) bedrijf. En meteen de reden waarom Johan en Suzanne geen site hebben, maar alles inzetten op LinkedIn of Facebook.
Totdat de bom ontploft…
Het gevaar? Johan en Suzanne bouwen hun bedrijf op een platform dat niet van hen is. Het is van grote, beursgenoteerde bedrijven zoals Facebook en LinkedIn. Bedrijven die winst moeten maken en eigen voorwaarden stellen. En dus gebeurt dit:
Suzanne stelde plots vast dat het bereik van haar Facebookpagina kelderde. Vandaag ziet slechts 6% van haar fans haar promoties. Wil ze er meer bereiken, dan kost dat geld. Veel geld: +12.000 euro/jaar. Suzanne zit met de handen in het haar…
Sommige leads wezen Johan’s uitnodiging af en meldden LinkedIn dat ze hem niet kenden. Na enkele maanden kreeg hij een mailtje dat hij geblokkeerd werd omdat hij de LinkedIn-regels overtrad. Geen nieuwe klanten meer: exit Johan.
Thuis op je eigen website
Hoe voorkom je dat jij de volgende Suzanne of Johan wordt? Bouw geen business op Facebook, LinkedIn of Twitter. Als een social media platform zijn voorwaarden verandert, beslist om jou te bannen of failliet gaat, dan kan dat fataal zijn.
Bouw je eigen platform. Een strategische website die:
- je aanbod en unieke meerwaarde voor klanten glashelder maakt
- interesse en vertrouwen wekt, en bezoekers aanzet tot actie
- je expertise in de verf zet met een boeiende, relevante blog
- bezoekers van social media converteert tot leads die meer willen
- draait op eigen, betalende hosting en open source software
Alleen zo timmer je aan een duurzame reputatie. En die is van onschatbare waarde. Ze overleeft trends, platformen en technieken. En ze is helemaal van jou.