“Vermijd de roze olifant!” zegt mijn baas. Het was mijn eerste dag als marketeer. De opdracht: schrijf een wervende aanbodpagina voor klant X. Ik heb die tekst nog. Erg wervend is hij niet.
Wat mijn baas bedoelde? Focus op de resultaten voor de lezer. Hou het dus positief. En vermeld vooral geen problemen, want die blijven hangen. Hij had gelijk. En ongelijk.
Alleen voordelen? Geeuw.
Zet jij op je aanbodpagina ook de voordelen in de kijker? Dan hoor je bij de lucky few: veel coaches, consultants en trainers blijven steken bij hun aanpak.
Maar voordelen alleen schudden je lezer niet wakker. En dus riskeer je dat hij afhaakt, want online zijn we ongeduldige wegklikkers. En je concurrent is maar een klik verder.
Hoe schud je je lezer wakker?
Draai het mes in de wonde. Ja, doe hem pijn. Door in te zoomen op zijn problemen. Want die houden hem wakker. Daarvoor zoekt hij een oplossing. En daarom klikte hij door naar jouw site.
Problemen: 3 vliegen in één klap
Toon op je aanbodpagina dat je de problemen van je lezer kent. Wijs hem op de gevolgen als hij ze niet oplost. En sla 3 vliegen in één klap:
- Wakker zijn angst voor verlies aan. Daaraan kan hij niet weerstaan: het zit in zijn genen. Wist je dat verlies 2x zoveel prikkelt dan winst?
- Misschien vermeld je problemen of gevolgen waaraan hij nog niet had gedacht. Zo bewijs je meteen dat je een expert bent. En o ja: nog meer pijn : )
- Voelt je lezer zich niet aangesproken door de problemen die je aanhaalt? Dan zal je aanbod hem ook niet boeien. En dat is OK: kies en word gekozen.
Eerst de pijn, dan de pleister
Mijn baas had dus gelijk. Problemen blijven hangen bij je lezer. En ongelijk: daarom begin je er best je aanbodpagina mee. Kort en krachtig natuurlijk.
De bottom line?
Zorg dat je tekst zo scherp begint dat je lezer er zich aan snijdt. En geef hem dan je pleister.