Slim gebruikte aanbevelingen versterken je verhaal en geven bezoekers en leads vertrouwen in je aanbod. Zo zorgen ze mee voor nieuwe klanten, die zelf ook aanbevelingen schrijven. Je sneeuwbal begint te rollen…
Dit is het vervolg op deze 2 artikels:
X Aanbeveling: sleutel tot vertrouwen
X Zo krijg je een goede aanbeveling
Diamantjes: laat ze schitteren!
Aanbevelingen van klanten zijn als diamantjes. Ze zijn heel waardevol, maar schitteren alleen als je ze in het licht houdt. Verstop ze dus niet, maar gebruik ze bij elke stap van je verkoopproces.
- Converteer bezoekers naar leads: website, social media, e-mail
- Converteer leads naar klanten: website, offerte
![Aanbevelingen gebruiken Aanbevelingen gebruiken](https://www.stefaanoyen.be/wp-content/uploads/2013/11/aanbevelingen-gebruiken.png)
Hoe je je diamantjes zichtbaar maakt en doet renderen? Volg even mee:
1. Je website
Dé plaats bij uitstek om je diamantjes aanbevelingen uit te strooien. Hier mogen ze niet ontbreken:
Homepagina
Val meteen met de deur in huis. Je koepelverhaal (wat doe je voor wie) en een krachtige aanbeveling zijn hier een dream team!
Aanbodpagina’s
In de zijbalk of – beter nog – in de tekst, waar ze meer gelezen worden. Geef ze een aparte opmaak, zodat ze opvallen voor de bezoeker die snel je aanbod scant.
Ondersteunende pagina’s
‘Over mij’ en ‘Visie’ pagina’s mikken op vertrouwen. Aanbevelingen wekken vertrouwen en maken deze pagina’s een stuk concreter. Niet vergeten dus!
Referentiepagina
Bij mij – en veel collega-ondernemers – de meest bezochte pagina van de website. Tip: groepeer aanbevelingen per dienst die je aanbiedt. Heb je één aanbod, zet dan de meest recente bovenaan. En geef je referentiepagina een uitnodigende titel, zoals ‘Warm aanbevolen’.
Footer
De footer staat op elke pagina van je website. De ideale plek dus om aanbevelingen te ‘roteren’, zodat bezoekers telkens een nieuwe aanbeveling zien.
Nog enkele tips voor aanbevelingen op je website:
- Maak ze zo geloofwaardig mogelijk: vermeld de voor- en achternaam van je klant en voeg een foto toe. Zo toon je de mens achter de aanbeveling.
- Krijg je aanbevelingen via Twitter, zet ze dan als tweet op je website. Dat zorgt voor nog meer social proof. Heel krachtig!
- Maak van je aanbevelingen links naar je referentiepagina. Geef ze de linkkleur, maar onderlijn ze niet. Dat maakt ze minder leesbaar.
2. Social media
LinkedIn heeft aanbevelingen nieuw leven ingeblazen. Je contacten verwachten ze hier. Laat je dus aanbevelen via LinkedIn en deel je aanbevelingen ook op Twitter, Facebook en Google+.
Tip: post je nieuwe aanbeveling niet meteen op elk social media platform. Neem er de tijd voor. Jij – of je partner – draagt juwelen ook niet allemaal tegelijk : )
3. Je e-mailhandtekening
Vaak vergeten, maar heel effectief: je stuurt meer e-mails dan je denkt. Zet je meest recente aanbeveling (1 à 2 regels) in je e-mailhandtekening en link naar je referentiepagina.
4. Andere websites
Tip van een LinkedIn-gebruiker: op tal van sites kan je als professional een profiel aanmaken. Je aanbevelingen springen daar meteen in het oog!
5. Je offerte
Last but not least. Som na de prijs op waarom klanten voor jou moeten kiezen. Een tweetal sterke aanbevelingen passen hier wonderwel. Zo sluit je je offerte af met wat anderen over jou zeggen, niet met je prijs. Werkt dat? Ja : )
Mag je klanten als referentie opgeven? Vermeld dan ook hun telefoonnummer, zo wekt je offerte nog meer vertrouwen.
Aan de slag…
Kijk eens waar jij aanbevelingen gebruikt en waar je kansen laat liggen!