Een verkennend gesprek met Pim, enkele maanden terug. Hij wilde een klantgerichte website, ik had uitgelegd hoe ik dat aanpak. De prijs was al besproken en ik vatte nog even samen waarom klanten voor mij kiezen. Pim onderbrak mij: “Ik hoorde van Jan hoe tevreden hij is met zijn website. Dat volstaat voor mij.”
De kracht van aanbevelingen
Daar heb je het. De kracht van een aanbeveling. Ik hoefde Pim niet meer te overtuigen, hij had zichzelf al overtuigd. Waarom? De interesse was er (hij had die website nodig), het vertrouwen ook (zijn vriend Jan was tevreden over mij).
Een mondelinge aanbeveling uit het netwerk van je lead werkt natuurlijk het best. Maar hoe wek je vertrouwen bij iemand die op je site komt en nog nooit van jou heeft gehoord? Met een geschreven aanbeveling.
Aanbevelingen: werk aan de winkel!
Voor dit artikel deed ik een kort LinkedIn-onderzoek. De vraag: waar gebruik jij aanbevelingen? De 5 antwoorden:
- Op mijn website | 45%
- Op mijn website en bijv. in offertes | 15%
- Ik gebruik mijn aanbevelingen (nog) niet | 20%
- Ik heb (nog) geen aanbevelingen | 5%
- Ik geloof niet in aanbevelingen | 15%
Bottom line: 60% gebruikt aanbevelingen, 40% heeft er geen of gebruikt ze (nog) niet. Dat kan beter, dus lees je hier alvast hoe je een aanbeveling krijgt. In de volgende artikels vertel ik wat een goede aanbeveling is en waar je die best inzet.
Hoe krijg je een aanbeveling?
1. Vraag erom
Klinkt evident, maar is het niet. Nogal wat coaches, consultants en trainers vergeten een aanbeveling te vragen. Of durven het niet. Jammer: weinig klanten schrijven er spontaan één, de meeste hebben wat aanmoediging nodig.
Vraag de aanbeveling enkel als je klant echt tevreden is en zorg dat hij/zij zich niet verplicht voelt. Het ideale moment? Net na jullie samenwerking: de klant is enthousiast en je ligt nog vers in het geheugen. En dus niet pas als we jouw teksten schrijven, bijvoorbeeld : )
2. Hou het roer in handen
Een aanbeveling is te waardevol om aan het toeval over te laten. En nee, daarmee bedoel ik niet dat je ze zelf moet uitvinden. Dat wordt snel doorprikt: je schrijfstijl en jargon verraden je. Bovendien verknoei je er je SEO (zoekmachineoptimalisatie) mee. Daarover meer in het volgende artikel.
Wat ik bedoel: help je klant een handje. Stel enkele gerichte vragen via e-mail of met een formulier op je website. Beter nog? Neem een (kort) interview af. En vraag door tot je precies weet wat je meerwaarde was voor de klant. Wedden dat je er veel van opsteekt?
3. Maak het je klant gemakkelijk
Als je je klant interviewt, dan mag hij/zij gewoon vertellen. Klanten doen dat met plezier en maken er graag even tijd voor. Zo verlaag je de drempel en krijg je meer aanbevelingen.
Na het interview schrijf jij de aanbeveling, waarbij je zo dicht mogelijk bij de woorden van je klant blijft. Vraag dan feedback én toestemming om de aanbeveling op je website te gebruiken.
XVervolg op dit blogartikel: Zo krijg je een goede aanbeveling